روزهای زندگی یک مسافر

روزهای زندگی یک مسافر

می‌نویسم چون می‌دونم یه روز از خوندنشون لذت می‌برم
روزهای زندگی یک مسافر

روزهای زندگی یک مسافر

می‌نویسم چون می‌دونم یه روز از خوندنشون لذت می‌برم

مثل کی کی

اگه قرار باشه برگردم به سن 8 تا 14 سالگیم حتما حتما این بار به جای اینکه کل تابستونام با تماشای نوارای ویدوییِ کارتونای والت دیزنی بگذره، همه رو یه جا شیفت می کنم روی کارتونای شرکت ژاپنی جیبلی (جیبوری). کارتونایی که به مراتب پیامشون از کارتونای آمریکایی ارزشمند تره. یعنی به جایی اینکه مغزمون با سیندرلا و پری دریایی و بند انگشتی و سفید برفی و راپونزل و... پر بشه که عروسک خوشگل و ناز باش تا شازده همه چیز تموم بیاد ببردت و خوشبخت بشی، یاد می گرفتیم مستقل باشیم و خودمون سازنده زندگی خودمون باشیم.

اینکه چقدر با انیمیشن های استودیو جیبلی آشنایی دارید کاری ندارم، همین الانش هم می تونید ببینید و  اصلا و ابدا براتون قدیمی و دمده به حساب نیان. قریب به اتفاق قهرمان های این کارتونا دخترن. دخترایی که راز جذب شدن پسرا بهشون خوشگلی و آرایش و لباس آنچنانی نیست  برعکس سادگی، مهربونی و عملگرا بودنشونه. هیچکدوم با رقصیدن و لباس خوشگل پوشیدن و آواز خوندن و... حریص جلب کردن توجه پسرا نیستن اصلا هدفشون این نیست و همین ویژگی ممتازشونه. دخترایی که نه تنها نجات دهنده زندگی خودشونن که برعکس ِ کارتونای والت دیزنی با درایت و به موقع عمل کردنشون اتفاقا اونهان که نجات دهنده پسرا میشن! تو این انیمیشنا دخترای آرایش کرده ای که مدام وقتشون به مد و مهمونی میگذره مورد انتقادن و دخترایی با لباسایی ساده اما باهوش هستن که ارزشمندن.

فقط محض نمونه بر می گردیم به سال 1989 (1368) یعنی 32 سال پیش. والت دیزنی کارتون مشهور پری دریایی رو می سازه و جیبلی کارتونی به نام سیستم دیلیوری کی کی. به هر کس که بگی کارتون اولی رو میشناسه ولی دومی کمتر کسی رو دیدم که دیده باشدش. توی کارتون اولی، پری دریایی بی هنر (خدایی چه هنری داشت جز خوانندگی که اونم فدا کرد؟) حاضره حتی برای جلب نظر پسر مورد علاقه اش صداش رو از دست بده اما در عوض پا دربیاره و اون شکلی باشه که مورد پسند عرف آدماست و از همه مهمتر شازدمون! از اون طرف کی کی قهرمان کارتون سیستم دیلیوری کی کی، وسایلش رو جمع می کنه، از خونه می زنه بیرون، با چالش ها مواجه میشه تا بتونه به قول خودش رسالتش رو پیدا کنه. بتونه کار کنه و روی پای خودش وایسه و مستقل بشه. برخلاف دخترای همسنش که اغلب خودخواه و از خودراضین و در حال وقت تلف کردنن، آینده اش رو بسازه. و بله پسر داستان جلب کدوم شخصیت میشه؟ جوابش مشخصه.


و اینه که در سال 2021 برای طرز فکر پشت کارتونای والت دیزنی در دهه 90 و قبل تر میلادی، تره هم خورد نمی کنن ولی شرکت جیبلی همچنان تازه بودن خودش رو حفظ  کرده.

آره. اگه برگردم به دوران کودکیم همه تابستونام رو با دیدن انیمه های آقای میازاکی سپری می کردم.


پ.ن: اگه انیمیشن کی کی رو ندید حتما ببینید و بقیه انیمه های این کمپانی رو.